SUDAH KAH KITA MERDEKA

SUDAH KAH KITA MERDEKA ?

Malam tadi aku pi la kedai sushi , dengan sorang kawan jepun nama dia Mashi dan sorang lagi kawan malaysia yang duduk jepun tak mau balik ..

Aku perhati lah cara depa ni hidup ..

Aku observe la si Mashi ni ambik botol soy sauce tu , Dia tuang dekat piring dia …

Lepas tuang sos tu ..

Aku terkejut , Dia ambil tisu…

Aku ingat kan sebab apa …

Rupa rupanya ..

, Dia lap balik botol tu , Supaya tak ada peninggalan sos dekat kepala botol tu ..

Dia letak balik , Susun elok elok macam asal ..

Sebab apa ?

sebab nanti orang lain pun nak guna …

Benda ni simple je , Kita pun tak terpikir untuk buat benda tu …

Dekat malaysia , Kita pikir kita punya hal saja ..
Tak semua orang berfikir untuk orang lain ..

Jadi kalau korang tanya kenapa jepun maju ..
Bukan sebab harta benda dan teknologi mereka ..

Mereka maju sebab kualiti mentaliti rakyat mereka ..

Lap botol kicap pun hampa tak penah buat …

Lepas tu tanya kerajaan bila nak maju ?

Mentaliti kita pun masih level zaman paleolitik

Ada hati nak maju ….

Sudah merdeka kah kita ?

Selamat menyambut hari kemerdekaan !

Merdekalah kita dari mentaliti cap ayam.

Pesanan untuk diri sendiri
Dr Tommy Learn Something Today

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.