SAMBUNGAN TALI KAPAL 2 : Pengalaman Cikgu Di Wuhan

TALI KAPE 2 – Ape ke tengin benor oghang yang ngadu ke Facebook ni nuduh awok nyeborkan kebencian, beghite pelsu, itu kabornye dan pasei itule kene sekat TALI KAPE (TALI KAPAL) tu. Kebencian ape bendanye kalo awok nyeritekan bende betui. Udah taik bersepah² ateh lantei takkan nak dikemam pulak? ate ape ceghite ni Yeop?

Takkan nak ngabor ceghite taik bersepah tu kenangan terindah? Siap bagi muzik background, siap nyanyi kugiran? Ghope itu?

Takkan nak ngabor deme sadin je ngorek idung depan² oghang takde base segan silu tu kenangan manih? Cerodek benor kamu?

Takkan nak ngabor budak seluor belubang tengah² tu inovasi & kemajuan supaye deme degheih beghak? Ghope itu baghu bukan kebencian ke gamoknye?

Ghentikanle.

Perangei buruk deme ni memang sepatutnye satu dunie, bahkan satu alam semeste tau. Mane idaknye udah le beghak bersepah mestile marah la oghang. Awok usah kate beghak oghang, beghak kucin pun kalo tepijak mau begaduh seteno-tenonye, udah nak naik kagham ghomah. Sughuh buang taik semua betolo-tolo. Mengedih buat nohen je memasin.

Sebenornye pasei ceghite yang awok kabor tu memang sungguh² terjadi. Awok sendighi meghase. Bukan awok soghang aje nampak ghope itu. Che tanye le oghang lain pun same je jawabnye. Sampe awok pun penyudahnye jadi jatuh sakit, masuk spital. Maknenye udara sekelilin, persekitaran tu memang kotó.

Che kome bace sughat kabó oghang putih ni ha. Di Swiss bantenye ada kes beghak dalam tren. Oghang lain nak naik ke gunung nengok pemandangan Jungfraujoch. Ate ape ke chekihnye tetiba ade bau datang mengembo, sampe habih busuk melantung dalam coach? Haru Yeop. Habih tu nak ngabor kenangan terindah?

Itu yang dekat London, Englend tu dibantenye dema beghak depan butik baju mahe Burberry. Opah tu dibiornye cucu tabor depan kede butik tu. Saje majei betui. Kesian le oghang tu. Tak ke naye satu keroje nak menyente beghak budak tu. Bilik ayor bukannye tak ade. Ade. Ape ke heinye ghope itu?

Maghin di Port Deksen dibantenye melepeh tepi pantei. Udah menggelupo memasin laghi udah tenggelam timbui kape selam maghi kelilin. Takut le. Oghang nak la relaks² mandi air laut. Ate udah dilepaihnye tepi tu, maunye tak pontan panten oghang laghi. Kelebebo la Yeop. Jangan memain.

Patutnya saing² nak jadi negare maju ni, nak jadi kuasa pengimbang dunia ni nak bersain dengan Amareka ni, perange tu biorlah jadi pembersih. Ni perange tak semenggah. Buat telefon udah cerodek, buat barang memacam gheti, tibe tang beghak ni masih tak cerodek², ngalahkan oghang zaman Batu. Ajenye pelik.

Awok ngabor bende betui. Sekarang udah kene penyakit pelik² kan ke dah susah. Elok² semue boleh jalan tenang², ni idak, udah memasin jadi ghiso, libang libu takut kena penyakit Korona Birus, ape ke namenye, tak gheti aku nyebutnye. Payah bebenor weh.

Ni nengok beghite masin² maghah ke deme ni. Video semuenye tak semenggah. Video budak kecik telan beghudu idup². Video laki kokak tikuih. Video makan anjin. Ape ke jenis oghangnye ni? Ajenye heran awak nengoknye. Awok usah kate nak makan, nengok kelawor tu pun tak siyor nak kenei hati budinya. Bior la die terobang.

Bila jadi bencane ghope ini sebab makan pelik² ni semuo oghang susah. Kebersihan penting. Jagele kebersihan. Bukan awok nak ngabor pasei di Tanah Besor China saje, kite sesame oghang Malaysia ni pun mesti le jage kebersihan. Che buang sampah elok², flush taik tu lepeh beghak, jangan meludah meghate-ghate, sivik tu sematkan di dade.

Yang di Malaysia ni ha sesame la kite jage kebersihan. Juei ghoti cane, telor tu bior dibasuh dulu Yeop. Udah lepaih niage tebu di pasor malam che kemeh elok² masukkan ke dalam plestit bukan dibiorkan lambok ateh jalan. Tikuih berpesta jadinye.

Gelak² juge, kite mule daghi sekarang. Moh kite jadi bangse, warge Malaysia yang beghesih. Paham tu semue? Moh kite moh. Beghubah jadi warge Malaysia yang baik! Assalamualaikum. Yeop nak sambung keroje. Deghaih kome! Deghaih!

Advertisements

4 comments

  1. Rope hawo bangsa ni yek, awak nak berak klu keluo bunyi pun segan, ni deme selambe je nonggen depan orang. Bak kata arwah apak keme dulu, agaknya orat malu deme dah putuih le tuuuu

  2. Saya pernah nampak budak berak tepi jalan masa di Kunming dulu. Nampak macam anak orang kaya. Bapaknya tunggu dalam kereta dan ada ada lelaki handsome siap bersut tolong lapkan bontot budak tu. Euww

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.