PUNCA SERANGAN JANTUNG PADA USIA MUDA

Serangan Jantung

Seram ke ? Tak seram lah .. Mana ada orang takut dengan serangan jantung ?

Betul tak ?

kempen tentang kesihatan jantung , Tak ada siapa peduli , Keluar iklan pasal serangan jantung , Korang tukar channel .

Siap order grabfood ayam goreng mekdi lagi kan ?

Tak kena , Maka tak takut , Bila dah kena , Duit tu ada berapa juta pun masa tu dah tak laku

Serangan jantung dikenali sebagai Heart Attack , Adalah kondisi dimana , salah satu atau 3 salur darah utama jantung tersumbat .

3 salur darah utama ini adalah

1. Left anterior descending artery

2. Right coronary artery

3. Left circumflex artery

mereka ini adalah Salur darah utama untuk jantung . Fungsi mereka adalah untuk memastikan perjalanan darah ke Myocardium ( Otot Jantung ) Lancar .

Jika perjalanan darah lancar . Maka , Pertukaran gas oksigen dan nutrisi dapat di bekal dengan baik kepada sel otot jantung , Dengan ini otot jantung boleh mengepam darah pada kadar yang sama setiap masa , Dan fungsi jantung pula untak mengepam darah ke seluruh badan

Bayangkan , Jantung berdegup 60-90 degupan dalam 1 Minit , Jika bersukan mungkin sampai 140 degupan per minit . Bayangkan !!

Jantung kita tak pernah berhenti berdegup ! Seram kan ?

Jantung ni umpama enjen dalam kereta , Jika dijaga elok , Maka jangka hayatnya lebih lama .

Kalau kau tak servis enjen kereta , Apa akan jadi ? Minyk enjen akan menjadi semakin kotor dan likat , Kelikatan yang tinggi akan menyebabkan kurangnya pelinciran dalam enjen , Dan makin lama akan jejaskan fungsi enjen . Sama macam jantung ..

Apa terjadi , Bila salah satu pada salur utama ni sumbat ? Maka sel sel otot jantung tak dapat bekalan oksigen dan nutrisi yang cukup , Sekali gus menyebabkan kematian sel otot jantung , Bila sel sel otot dah mati , Nak berdegup macam mana ?

Mendapan kolestrol yang selalunya memainkan peranan , Bila ada kolestrol yang tinggi , Ia akan menyempitkan ruangan salur darah utama .

Bayangkan dekat highway tu , Dari 3 lane , Tutup jadi 1 Lane ? Apa akan jadi ?

kesesakan lalulintas kan ? Sama macam salur darah jantung konsepnya .

Faham kan ?

Sel sel otot jantung , Atau apa apa pun sel dalam badan kita, karakter mereka sama , Mereka perlukan bekalan oksigan dan nutrisi..

Bayangkan ,Kita sendiri tak bernafas , tentunya kita dah matikan ? Sama macam sel sel lain

Zaman baru , Menunjukkan kematian disebabkan serangan jantung semakin tinggi untuk usia muda ..

Kenapa ?

Beberapa Faktor utama ,

1 Stress –

Zaman sekarang ni memang kita semua hidup dalam stress , Ekonomi yang tak menentu , Kos sara hidup semakin tinggi , Peluang pekerjaan makin sedikit , Gaji bulanan tak cukup , Masalah politik tempat kerja , Karenah ahli keluarga .. Dan macam macam lagi

2- Evolusi Makanan

Antara faktor yang menyumbang pada kerosakan jantung adalah dengan pengambilan kolestrol yang sangat tinggi .

Lihat lah sekeliling kita, Ayam goreng mc d , Burger , Daboba milk tea , Pisang goreng cheese , Nasi kandar . Dan macam macam lagi …

3- Faktor genetik

Jika ada ahli keluarga yang pernah mengalami sejarah serangan jantung .

4- Masa

Kit tak punya masa untuk bersenam , Kerja kerja kerja .. ! Nak tampung kos sara hidup yang tinggi kan ?

Sedikit sebanyak aku terangkan ini adalah tentang pemahaman basik untuk serangan jantung .

Simptom serangan jantung

1- Sakit dada kiri

2 – Sesak Nafas

3- kebas atu lenguh tangan kiri

4- Mual mual

5- Pening kepala

Jika ada simptom sebegini , Cepat2 jumpa doktor , Pastikan anda di diagnos awal ..

Elakkan dari terkena serangan jantung ?

Makanan apa yang terbaik ?

⁃ Tiada minyak

⁃ tiada garam

⁃ kurang karbohidrat

⁃ tiada lemak

So basically protein yang dimasak dengan proses rebusan sahaja yang terbaik

Boleh kah kita makan makanan yang sihat ?

Tepuk dada tanya diri sendiri

You are what you eat .

Marilah kita sama sama beringat ..

Setiap yang sedap , Itu pasti ada padahnya

Setiap yang pahit itu adalah penawarnya .

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.