KISAH OPAH 4

EPISOD 4

SIRI OPAH : BUSUNG

Setibanya kami di rumah, kelihatan pintu rumah terbuka luas.. kedengaran suara beberapa orang wanita sedang rancak berbual diselangi oleh bunyi tawaan mereka..

“Siapa pulok tu mak?”, soal ayah kepada opah ketika kami semua baru tiba di rumah..
“Ader orang cari kamu Ad.. Katanya sakit… “, balas opah sambil menghulurkan segayung air untuk ayah membasuh kaki dan muka.

“Kamu tak apa-apa ke Yop? Kamu tercicor kat maner?”, soal opah kepadaku pula..

“Yop elok je ni ha.. ayah ler dok bawok beskal laju bebenor sampai tercicor Yop di tengah jalan”, balasku selamba sambil mencium tangan opah.

“Assalamualaikum!”, sapa seorang lelaki pertengahan umur sambil menghulurkan tangan ke arah ayah tatkala aku dan ayah berjalan menaiki tangga ke ruang tamu atas..

“Waalaikumussalam.. Aper hajatnyer ke maghi ni?”, balas ayah sambil melabuhkan punggungnya di lantai papan rumah kami..

“Gini ceghitenyer… teman ni sebenornyer naik pening dengan orang ghumoh teman”, kata pakcik tadi sambil membetulkan songkoknya…

“Orang ghumoh teman ni bunting gajoh agaknyer.. udoh ngandung dekat setahun tapi idok juger meletupnyer…”, tokok pakcik tadi lagi..

“Yop, kamu duduk ke maghi… Toksah ler kamu ke maner-maner dulu..” kata ayah sambil menarik tangan aku duduk di sebelahnya..

Aku hanya akur lantas duduk bersebelahan ayah dalam keadaan bersetentang dengan pakcik tadi..

“Kamu pasti ker yang orang ghumoh kamu ni mengandung?”, soal ayah sambil mengecilkan pandangan matanya ke arah pakcik tersebut.

“ Iyer Ad… Teman pasti ler sebab dia kabo udoh lamer benor idok datang bulan”, balas pakcik tadi sambil meletakkan tangannya di tepi mulut umpama ingin berbisik..
“Ayah… Datang bulan tu aper?”, soalku sambil menyiku lengan ayah.

“Kamu tu dengor je.. tak usoh nak nyampuk..”, jegil ayah kepadaku..

“Ater.. maner orang ghumoh kamu? Idok ke kamu bawok dia skali?”, soal ayahku pula..

“Ader tu ha.. Deme ada di bawoh dengan orang ghumoh kamu”, balas pakcik tadi sambil menjuihkan mulutnya ke arah ruang tengah bawah berhampiran dapur..

“Yang.. bawok tetamu tu ke maghi…”, perintah ayahku sambil mengeluarkan rokok daun dari kocek bajunya..

“Kamu memang panggil isteri kamu sayang ker?”, soal pakcik tadi..
�“Idok.. sebenornyer teman asyik luper nama sebenor dia.. Kejap panggil Ina… Kejap panggil esah.. abeh dimarohnyer teman kater ader orang lain.. Teman panggil je ler ‘Yang’.. Abeh ceghiter”, balas ayah sambil menyedut asap dari rokok tadi..

Aku hanya tergelak kecil bersama pakcik tadi..

“Patutler ibu layan ayah baik bebenor”, bisik hati kecilku..

Kelihatan dua orang wanita berselendang datang bersama ibu ke arah kami sambil membawa dulang bersama cawan dan mangkuk berisi air.

“Maner satu orang ghumoh kamu ni?”, soal ayah..

“Dua-dua ler…”, balas pakcik tadi sambil tersenyum gatal..

“Amboi.. dua sekali kamu sebat yer?”, balas ayahku sambil menghembuskan asap tadi ke luar jendela..

“Teman ghase ler bini teman yang mude ni kene busung ler.. tiap malam asyik teghoyak kata perut nak meletup.. tapi udoh setahun gitu ler juga… “, kata pakcik itu lagi..

“Kamu syak saper-saper ke yang buat kat bini kamu ghupe tu?”, soal ayah..

“Entah ler… teman pun tak tahu.. tapi teman memang syak kena buatan orang ni..”, tokok pakcik itu lagi.

“Kalau kena buatan orang, teman tak gheti nak ngubatnyer.. tapi kalau kena sampuk ke, gangguan benda alah tu boleh ler teman nolong..”, balas ayah lagi..

“Ayah, makcik sorang lagi tu pun kena buatan orang jugak ke?”, soalku penuh semangat kerana perutnya juga kelihatan bulat seperti madunya.

“Iyer… Makcik ni memang kena buatan orang… buatan pakcik ni ler!”, balas makcik tadi sambil mencubit pakcik tadi.

“Kamu ni yop! Pergi ke dapur! Ajer ader yang teghebang ni karang!”, jerkah ayahku sambil menunding jari ke arah dapur..

Aku terus bangkit lalu berjalan ke dapur sambil mengaru kepala..

“Apekeheinye kamu ni yop! Makcik tu kan tengah ngandung! Yang kamu tegur gitu udoh kenape?”, kata ibu sambil satu cubitan halus singgah di lengan kiriku..

“Udoh ler tu.. dia budak lagi.. bukannyer gheti ape pun..”, balas opah sambil menarik tanganku ke tepi..

“Kamu lapor? Moh ler opah neman kamu makan ye”, tokok opah lagi sambil menjinjit lampu minyak tanah ke arah periuk.

Usai makan, aku terus menukar pakaian dan solat insyak.. ketika itu, tetamu tersebut sudahpun pulang..

Mereka menaiki kereta.. kemungkinan dari golongan berada..

“Yop! Ke maghi kamu!”, jerit ayah dari ruang tamu utama..

Aku melangkah menuju ke ayah.. pandanganku tunduk ke bawah.. terasa gerun atas amarah yang ayah lemparkan tadi..

“kamu duduk sini..”, kata ayah lagi..

Aku hanya akur lalu duduk menghadap ayah, lutut bertemu lutut..

“Yop, kamu tak patut tanya soalan begitu kat tetamu.. kot iyer pun nak tahu, kamu simpanler dulu soalan tu.. bila tamu udoh balik, kamu nak tanyer banyok maner pun ayah tak larang..”, nasihat ayah..

Aku hanya menunduk sambil mengangguk…

“Lain kali jangan buat lagi tahu?”, tokok ayah lagi..

“Yop minta maaf yah.. Yop janji Yop tak buat lagi”, balasku sambil mencium tangan ayah..

Segarang mana pun ayah aku, ayah tetap ayah yang terbaik kerana pada zaman tersebut, hampir kesemua ayah akan mengajar anak-anak mereka menggunakan hukuman yang agak kasar dan menyiksa..

Kecuali ayah.. ayah tidak pernah menghukum kami secara keras.. cukup sekadar teguran dan nasihat..

Cuma.. kadangkala singgah juga sedas dua libasan tali pinggang ataupun batang ubi di punggung kami..
Itupun kerana kami yang tidak mendengar amaran ayah hingga ayah naik berang dan hilang sabar..

“Malam ni, kamu tidur dengan ayah.. ader benda ayah nak cerita dengan kamu”, tambah ayah lagi..

“Ayah.. Kalau Yop nak tanya boleh ke?”, soalku sambil cuba mengangkat muka mamandang ke arah ayah..

“Hurm.. ape dia?”, balas ayah..

“Nape dengan pakcik dengan makcik-makcik tadi ayah? Kenapa perut deme semua tu besor?”, soalku lagi..

“Hahahahahaha… Yang pakcik tadi tu perut dia memang besor.. buncit… dier tu nikah dua.. dua-dua tengah ngandung… tapi bini muda dia udoh setahun bunting tapi idok juga bersalinnya”, balas ayah sambil tergelak..

“Biasa kalau ngandung brapa lama yah?”, soalku lagi..

“Sembilan ke sepuloh bulan je.. idok ler sampai setahun..”, balas ayah lagi..

“Abeh tu anok dalam perut dia udoh besor benor la ye?”, soalku masih dalam keadaan keliru..

“Ishh kamu ni yop.. bendul benor… dia syak bini dia tu kena busung.. kalau busung, memang ler perut dia besor.. macam orang ngandung.. tapi tak ade budok pun dalam perut dia..”, balas ayah lagi.. tekun menjawab persoalan aku..

“Ate, ayah nak ubatkan dia ke?”, soalku lagi..

“Ayah tak berani… kalau setakat tetemeh tu boleh ler.. nak buang benda buatan orang ayah memang tak gheti”, kata ayah lagi sambil menutup jendela..

“Cer kamu tolong ayah katup tingkap sana tu!”, arah ayah sambil menutup jendela dari arah bertentangan..

Sedang aku cuba mencapai daun jendela di luar untuk dikuak masuk ke dalam, tiba-tiba kedengaran bunyi rengusan yang amat kuat!
Bunyi seakan dengusan babi tunggal yang mengejar Chor dahulu..
“Cer cepat sikit katup tingkap tu Yop! Nyamuk makin banyok dah ni!”, jerkah ayah dari hujung ruang tamu..

Namun aku masih berdiri kaku dengan tangan masih menggapai daun jendela..

“Herrsssssss…………….. Herrssssss… Hersssssssssssssss”, bunyi tersebut semakin hampir..
Bunyi rengusan tersebut seakan berhenti seketika namun bau busuk yang maha dahsyat mula menusuk kedua lubang hidungku yang sedikit kembang..

“Ayah! Cer nengok apebendenye ni”, panggil aku sambil menutup hidung.

“Kamu ni Yop, benda kecik pun susah benor nak dibuatnye!”, rengus ayah sambil berjalan ke arah aku.
“GGGGGRrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuu!!!!!!!!”
Satu rengusan bingit kedengaran dari bawah rumah kami..

“Allah!!!!!!!! Apekebendenye tu??”, jerit ayah sambil menutup pintu..

“Tutup semua pintu dan tingkap! Ader arimau kumbang kat luar tu!”, pekik ayah ke arah ibu, opah dan adik-adikku..
Lantas kesemua mereka terus menutup dan menyelak kesemua pintu dan jendela yang ada..

“Yop, Nyah! Kamu jaga pintu belakang! Yang dengan mak jaga ruang tengah! Teman nak jenguk besor mana arimau tu!”, jerkah ayah lagi..
Ayah terus mengambil lampu suluh lantas meyuluh ke arah celahan papan ruang tamu atas..

“Gggrraaawwwww!!!!” kedengaran bunyi rengusan seakan harimau kembali bergema..
Kali ini semakin hampir seakan berada di sebelah telinga kami.

“Kamu Nampak ke binatang ape tu Ad?”, soal opah sambil memeluk Chor..
“Tak nampok ape pun mak.. arimau sesat agaknye”, balas ayah sambil meninjau-ninjau di celahan papan lantai..

Kedengaran bunyi cakaran dari pintu ruang tengah.. Ibu dan opah mula bersiaga dengan kayu buti di tangan manakala aku dan Nyah sudah mula memegang batang buloh padat yang tersadai di belakang pintu dapur.

Ketika itu hampir kesemua lampu minyak tanah terpadam angkara tiupan angin yang datang secara kuat dan mengejut dengan tiba-tiba..
�“Allah! Ni bukan binatang ni.. Ni ada orang nganto!”, kata ayah sambil menyisip keris di pinggangnya..

“Allahuakhbar Allahuakhbar!”, ayah mula melaungkan azan sekuat hati..

Kedengaran bunyi gegaran pintu rumah kami seakan diketuk dengan kuat beserta bunyi tiupan angina yang kencang di luar rumah..

Selesai sahaja melaungkan azan, keadaan kembali reda…

Ayah membacakan potongan mentera dan ayat Quran lalu membuka pintu di ruang tengah..

Saat itu, kelihatan seekor harimau putih bermata merah sedang mengundur ke arah tandas di luar rumah..

“Aku perintahkan kau untuk kembali kepada tuan kamu!”, jerkah ayah..

“Aku tidak akan masuk campur dengan urusan kamu bersama keluarga tadi! Pergi kamu dari sini! Aku haramkan tanah aku untuk kamu pijak!”, tokok ayah lagi sambil menghunuskan keris yang tersisip di pinggangnya tadi.

Kelihatan harimau putih tadi perlahan-lahan bertukar menjadi seorang wanita seakan makcik yang datang tadi.. namun tidak begitu jelas samada yang tua ataupun yang muda..
Pada keesokan harinya, seorang lelaki telah datang ke rumah ayah untuk menyampaikan berita..

“Pak Ad! Pak Ad! Orang yang datang ghumoh Pak Ad malam tadi udoh meninggal!”, beritahu Mamat, pemuda yang tinggal sekampung dengan pakcik yang datang ke rumahku.

“Innalillah… orang yang mana satu?”, soal ayah lagi..

“Yang bini mude tu ler.. perutnya meletop kuor ulat bagai.. abeh gitu je ler..”, tokok Mamat lagi..

“Yop! Kamu ikut ayah! Kita melawat jenazah!”, kata ayah kepadaku..

“Nyah dan Chor, kamu jaga ibu dan opah di ghumoh!”, perintah ayah lagi lalu menuntun basikal menuju ke laluan tanah yang rata.

Setelah 30 minit perjalanan, akhirnya kami tiba di rumah pakcik tersebut..

Kelihatan ramai orang yang hadir untuk menyaksikan jenazah itu tadi..

“Assalamualaikum!”, kata ayah sambil bersalaman dengan pakcik tadi..

“Waalaikumussalam.. Naik la Ad.. Bini aku udoh tak ader..”, balas pakcik tadi dalam keadaan sunggul…

Aku dan ayah terus melangkah masuk ke rumah dan melihat sekujur tubuh berselimutkan kain batik serta berlumuran darah sedang terbaring di ruang tengah..

“Mana orang ghumoh kamu sorang lagi”, soal ayah kepada pakcik tersebut.

“Udoh lari.. arwah bertekak dengan yang tua… lepas si tua keluar tinggalkan ghumoh, tiba-tiba aje perutnye meletup”, balas pakcik itu lagi..

“Allah.. Kamu udoh cari ke dia di maner?”, soal ayah lagi

“Tak kuase ler teman.. dia ader le tu di ghumoh dia”, balas pakcik tadi sambil menyeka air mata..

Setelah selesai urusan pengurusan jenazah, kami segera pulang ke rumah kerana keadaan sudah lewat petang.

“Bior ler teman ajer yang nganto kamu balik.. udoh lewat dah ni..”, tawar pakcik tadi kepada ayah dan aku.

“Kamu tak nak buat tahlil ke malam ni?”, soal ayah..

“Bior ler sedara teman yang uruskan.. lagipun teman ada benda nak ngabo”, tokok pakcik itu lagi.

“Ater, beskal ni kamu nak bawok macamana?”, soal ayah lagi.

“Masuk jele dalam bonet kereta tu.. tak katup pun tak ape ler.. Janji kome Selamat sampai”, kata pakcik tadi sambil memulas kunci di bahagian bonet belakang keretanya.

“Muat juger ye bonet kamu ni”, kata ayah sambil mengikat tali pada basikalnya agar tidak bergerak..

“Masukler Ad.. “, kata pakcik tadi lalu perjalanan ke rumah kami dimulakan.

“Teman syak orang ghumoh teman yang tua punye angkara ler Ad”, pakcik tadi mula membuka cerita.

“Kenapa kamu kata begitu pulok? Teman nengok elok je deme berdua tu nyembang”, balas ayah sambil meletakkan tangannya di peha.

“Memang ler Nampak elok.. Tapi sebenornye orang ghumoh teman yang tua tu tak suker teman pasang lagi sorang..”, tambah pakcik itu lagi.

“Kamu ada bukti ke?”, soal ayah lagi.

“Bukti tu tak ader.. tapi teman dengor ler orang ghumoh teman yang tua tu ugut si muda.. dia tak benorkan bini mude teman ni ngandong sebelum dia”, tokok pakcik tadi.

“Abeh tu apa yang jadi? Dia busungkan bini mude kamu supaya dia tak dapat nak lahirkan anak untuk kamu ke?”, ayah kebingungan.

“Iyer.. Tapi sekarang dia udoh ngandung… Cume teman runsing kenape nak dibuat gitu”, balas pakcik itu lagi..

“Moh singgah ke ghumoh bini teman kejap boleh ye Ad?”, pakcik tadi membelok masuk ke lorong kecil yang agak bersemak.

“Kamu nak aku buat ape?”, soal ayah cuak.

“Teman nak jenguk jer.. Risau juger biler dia menghilang”, kata pakcik tadi.

Keadaan semakin gelap hanya ditemani limpahan lampu dari kereta yang bergerak.

“Assalamualaikum.. Yam.. oh Yam”, pakcik tadi memberi salam namun tidak berjawab

Pintu dikuak luas lalu langkah diatur masuk.
Lampu dibuka menampakkan gaya rumah agak mewah yang lengkap dengan bekalan dan peralatan elektrik.

“Jemputlah duduk dulu ye”, kata pakcik tadi.

“Yam!!!! YAM!!!!!!!!!!!”, tiba-tiba kedengaran suara pakcik tadi menjerit dari arah bilik utama.

“Kenapa tu?”, soal ayah sambil berlari ke arah bilik tersebut disusuli aku.

“Allah…. Apekeheinye ni?? Moh bawok gi hospital!”, kata ayah sambil membantu pakcik tadi memapah isteri tua pakcik yang sedang dalam keadaan berlumuran darah.

“Hospital paling dekat di Ipoh!”, kata pakcik itu lagi.

“Deras ler.. jangan ditangguh!”, kata ayah..

“Yop, kamu balik ke ghumoh naik beskal ayah! Kabo ke ibu yang ayah neman pakcik ke hospital ye”, beritahu ayah sambil meletakkan makcik tadi di tempat duduk belakang.

Aku terus mencapai basikal ayah yang dileraikan ikatannya lalu berbasikal pulang ke rumah yang hanya mengambil masa kurang dari 15 minit.

“Hai Yop! Ayah kamu mane?”, soal opah yang baru sahaja selesai solat.

“Ayah gi teman pakcik yang datang malam kemarin ke hospital opah”, balasku sambil mencium tangan opahku.

“Apa pasai ke hospital? Pakcik tu sakit ke?”, soal ibu pula.

“Idok ibu.. Bini tua pakcik tu sakit.. darah banyok keluor”, kataku sambil tanganku didepakan seakan menunjukkan isyarat sesuatu yang besar.
“Iye ler.. kamu gi ler mandi dulu.. lepas solat baru makan”, kata ibu lagi.

“Baik bu..”, aku lantas menggapai kain basahan lantas ke bilik mandi di belakang dapur.

Keesokan harinya, kelihatan ayah pulang ke rumah dengan berjalan kaki..

“Kenapa kamu balik sendiri ni Ad? Orang kemarin tu aper ceghiter?”, soal opah.

“Bini tuanye udoh meninggal semalam masa sampai ke hospital.. Anok dalam perut udoh tak ader”, balas ayah sambil mengeluh.

“Abeh tu kamu balik naik ape ni?”, soal opah lagi.

“Naik bas ler.. ni jalan ler kaki dari jalan beso saner tu ha”, balas ayah sambil duduk di gigi tangga..

“Kebuminyer bile tu abang?”, soal ibu pula yang ketika itu sedang sibuk menyidai pakaian di tepi rumah.

“Hospital uruskan.. tak tahu ler teman nak ceghiter pasal deme tu”, kata ayah lagi.

“Cer citer apekebende yang berlaku sebenornye”, pujuk opah.

“Gini ceghiternye.. Si bini tua tak suka laki dia kawin baru.. pastu dibusungkan bini muda tu.. dalam masa yang sama, bini muda tu pun tak suka berkongsi dengan bini tua.. dibusungkannyer jugok si tua tu.. kiranye dua-dua bini dia mati dibusungkan deme jugok ler”, kata ayah sambil menggeleng-gelengkan kepalanya..

“Astaghfirullah”, kata ibu sambil duduk di sebelah ayah.

Ketika itu, barulah aku mengerti betapa bahayanya sihir busung ni..

insyaAllah ada rezeki kita sambung kisah lain pula ya..

Daddaaa…

Tiny

Advertisements

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.