KISAH OPAH 2B

EPISOD 2B

HANTU RAYA PART 2of2

“Nyah! Deras ler kuor bilik ayor! Ayah pun nak mandi.. ajer yang rengkoh (rempuh) ni kang!”, kedengaran suara ayah memekik di ruang dapur..

Aku, Nyah dan Chor berpandangan antara satu sama lain.
“Siapa pula yang masuk ke tandas lepas maghrib ni?”, kedengaran suara opah di bilik bawah..

“Entah ler mak..Setahu Mah deme (mereka) semua udoh siap mandi petang tadi lepas sampai ghumoh.. “, balas ibuku..

Lantaran dengan itu kami bertiga bergegas turun ke ruang tengah menuju ke arah ayah di dapur..

“Aik? Abeh tu sape pulok dok kunci bilik ayor ni?”, ayahku menyoal sambil menggarukan kepala..

“Cer kamu rabat(panjat) nengok (tengok)!”, opah menambah.

Lantas ayah mengambil kerusi makan dan meletakkannya di hadapan pintu bilik mandi lalu memanjatnya dan cuba menjenguk ke dalam bertemankan lampu minyak tanah..

“orangnyer tak ader.. atenye sape pulok yang kunci pintu bilik ayor ni!”, ayahku merungut..

Ayah terus mencapai batang kayu yang terselit di tepi pintu lalu menolak sesendal pintu dan akhirnya pintu tersebut berjaya dibuka..

“Pelik, tak ader angin tak ader ribut macamaner pintu boleh terkunci??”, opah bersuara lagi sambil menggelengkan kepala..

“Opah, antu raya tu aper?”, tiba-tiba chor bersuara..

“Aish! Jangan disebut malam-malam ni!”, ibuku memarahi chor sambil mencubit bahunya..

“Udoh jangan banyak cerita.. kome nak makan ke idok ni?”, balas opah..

Sedang kami semua makan, kedengaran bunyi seperti atap zink rumah kami dipijak haiwan..

Kami semua berpandangan antara satu sama lain.. ayah pula baru selesai mandi berkain pelikat tergamam sambil mengamati bunyi tersebut..

Kezikk.. kezikkk.. shritttttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!!

Tiba-tiba kedengaran bunyi cakaran yang begitu dalam di atas bumbung!

Kami bertiga lantas bangkit menuju ke arah ibu dan opah!

“saper tu?!”, ayah menggertak..

Shriiitttttttttttttttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!

Kedengaran sekali lagi bunyi cakaran tersebut!

Kali ini lebih dalam dan panjang!

“apekendanye tu??”, soalku pula..

“Kamu semua duduk tengah ghumoh! Bior ayah nengok!”, balas ayah sambil mencapai lampu suluh dan keris yang tergantung di belakang pintu utama ruang bawah..

Ketika ayah baru melangkah keluar dari rumah, kedengaran bunyi seperti hilaian yang amat bingit.. bukan seperti hilaian Pontianak tetapi lebih kepada bunyi seakan bunyi kuda yang membingitkan!

“Allahuakbar!!!”, kedengaran bunyi jeritan ayah di luar rumah.
“Berambus kau! Aku tak hingin menjadi tuan baru kau! Pergilah kau mencari tuan yang lain!”, kedengaran lantangan ayah ke arah sesuatu yang tidak pasti..

“Yop! Amek garam kat dapur! Bawak ke mari!”, jerit ayahku dari luar.

Aku segera berlari ke dapur mencapai sebalang garam lalu keluar ke rumah menuju ke arah ayah..

Kelihatan seekor makhluk berbaju putih lusuh, rambut mengerbang, berkuku panjang dan berwajah hodoh, hitam serta besar sedang bertenggek di atas bumbung!

Ayahku mula membacakan mantera dalam Bahasa jawa kuno lalu dilemparkan garam tersebut ke arah makhluk itu..

Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!! Huuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!

Kedengaran bunyi dengusan makhluk tersebut semakin kuat dan kerap..

“Pergi kau!”, ayahku menempik sekali lagi

AHUUUuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!

Makhluk tersebut terbang ke arah rimbunan pokok pisang di belakang tandas rumah opah!

Aku menjadi kaget lalu aku terjelepuk di atas tanah..

Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!! Ahuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!

Bunyi tersebut semakin menjauh dan akhirnya hilang….
“Moh masuk!”, ayahku terus menarik aku masuk ke rumah..

“Kenape tu Ad?”, soal opah..

“Antu raya tu mak!”, balas ayahku..

“Tak bertuan ke?”, tokok opah…

“Entah ler.. teman pun tak tahu”, ayahku terus mengunci pintu lalu melaungkan azan di setiap penjuru rumah..

Malam tersebut kami anak beranak termasuk opah tidur beramai-ramai di ruang atas.. aku pula tidak dapat melelapkan mata dan diserang demam panas selama 2 hari lantaran kemunculan makhluk tersebut di depan mata..

“Udoh sembuh ke si yop tu Mah?”, soal ayah kepada ibuku semasa mereka sedang duduk berdua di anjung rumah..

“Masih dedor… Tak lamer lagi sihat ler tu..”, balas ibu sambil melipat timbunan baju yang baru diangkat dari jemuran..

“malam esok kamu semua dah boleh pergi mengaji semula.. kamu tu chor tak naik Quran pun lagi..”, kata ayah sambil mengurut-urut misainya yang tidak berapa lentik..

Keesokan harinya, aku dan adik-adikku kembali untuk mengaji seperti biasa.
Usai solat maghrib , bertemankan cahaya bulan penuh maka berjalanlah kami tiga beradik menuju ke rumah Pak Mustapa..

Sedang kami leka berjalan, kelihatan kelibat seorang lelaki sedang berdiri di bawah pohon durian berhampiran rumah Pak Manap..
Chor kelihatan gelisah.. begitu juga dengan aku dan Nyah..

Perasaan berdebar semakin bertambah bahkan kami berasa sungguh takut dengan bunyi nafas dan derapan tapak kaki kami sendiri…

“Yop, kiri ni rumah Pak Manap kan?” soal Chor..

Aku hanya mengangguk.. terasa amat sukar untuk aku bernafas dengan teratur..

Jika awal tadi kami berjalan beriringan, kini kami berjalan sambil memeluk tangan dan bahu antara satu sama lain…

Kelibat tadi semakin jelas kelihatan….

Kami meneruskan langkah kami, setapak demi setapak….

“Nak ke mana tu???”, kelibat lelaki tadi bersuara..

Kedengaran suara tadi seperti pernah didengari sebelum ini…

“Ya Allah! Pak Manap!!!!”, jerit Nyah sambil mengurut dada lalu berpusing untuk melarikan diri…

Begitu juga dengan aku dan Chor… namun langkah kami seakan terhenti apabila kami memusingkan badan ke arah bertentangan di mana kelibat Pak Manap muncul di belakang kami!!!

“Lari!!!!!”, jerkah aku kepada adik-adikku..

“Nak lari ke udoh tahu???”, kelibat Pak Manap bersuara..

Kami nekad berlari meninggalkan kelibat tadi..

Aku berlari ke kanan, Chor ke kiri manakala Nyah meghala ke rumah Pak Mustapa…

“Allah!!!! Apekeheinye aku lari ke mari???”, bentak hatiku ketika larianku membawa aku menuju ke rumah arwah Pak Manap!!!

Aku cuba berlari untuk berpatah semula namun kelibat tadi tiba-tiba muncul di belakangku dalam jarak 5 kaki sahaja!!

Aku kaget! Bagai hilang arah dan punca ke mana untuk membawa diri!

Aku terus berlari menuju ke arah rumah Pak Mustapa melalui semak samun setinggi dada!

“Tolong!!! Tolong!!!! Antu dah maghi (datang)!!!!”, jeritku sambil berlari memakai seliparku di tangan!

Aku dan Nyah telah berjaya masuk ke perkarangan rumah Pak Mustapa manakala Chor pula masih berlari-lari disekitar semak berdekatan..

“Kome ni udoh kenapa??”, soal Pak Mustapa..

“Ada antu!!! Pak Manap jadi antu!!”, balas aku sambil tercungap-cungap..
“Adik kamu sorang lagi maner?”, soal Pak Mustapa lagi..

Lantaran itu kedengaran suara Chor pula menjerit-jerit menyebut sesuatu!

“Ba atas Baa… Ba bawah Bi….!”, jerit Chor…
“Ba atas Baa… Ba bawah Bi….!”
“Ba atas Baa… Ba bawah Bi….!”

Belum sempat kami menjawap, suara Chor semakin jelas kedengaran…..

Lalu kelihatan Chor berlari dikejar sesuatu dengan begitu laju ke arah kami!

“Ba atas Baa… Ba bawah Bi…. BABI!!!!!!!!!”

“Lari!!!!!!”, Chor sempat menjerit dan memanjat tangga rumah Pak Mustapa sebelum kami sempat bertindak!

Kelihatan seekor babi tunggal sedang mengamuk menuju ke arah kami!!

Kami berdua berebut-rebut untuk naik ke atas rumah manakala Pak Mustapa menyembunyikan diri di belakang tempayan gergasi di tepi tangga..

“Pak Tape naik!! Deras!!!”, jerit Chor..

Lantaran itu, babi tersebut terus menujah ke arah tempayan tadi dan terus berlalu pergi ke arah hutan berdekatan…

“Udoh x nyempat nak larinyer! “, balas Pak Mustapa sambil membetulkan kain pelikatnya yang nyaris terlondeh disiram air tempayan..

“Udoh! Kome pergi ler balik ghumoh kome… kendian (kemudian) jeler kome ngaji.. udoh Chencering (Macam nak demam)! Sejuk bedi ayor tempayan tu wei… Libang libu (runsing) dibuatnyer!”, balas Pak Mustapa sambil naik ke atas ..

“Ala.. macamana kita nak balik ni yop??”, soal Nyah …

“Pandai-pandai ler kome nk balik… kalau kome jumpa Pak Manap, kirim salam ler kat dia ye!”, kata Pak Mustapa lagi lalu menutup pintu rumahnya..

Maka bermulalah episod untuk kami melalui hadapan rumah Pak Manap sekali lagi…

“Aper kate kita lari je sampai ghumoh?”, cadang Chor..
�“ate.. moh ler!”, balasku sambil memulakan larian….

Saat kami berlari selaju yang mungkin, kelihatan kelibat arwah Pak Manap sedang tersenyum ke arah kami di hadapan rumahnya!

Kami meneruskan larian hingga sampai ke rumah…

Ketika itu, ayah sedang berdiri di luar rumah memegang buluh runcing di tangan..

“Udoh ngaji?”, soal ayah..

“tak jadi! Pak Mustape udoh dedor katanya!”, balas Nyah sambil terbongkang di gigi tangga bawah rumah..

“Udoh kenapa pulok?? Kene kejo antu lagi ke?”, soal ibuku pula yang tiba-tiba muncul di balik pintu bersama opah…

“Haah… antu Pak Manap!”, tokokku lagi..

“Aku dah agak dah! Tadi dia nyinggah sini !”, balas ayah pula..

“Kamu ni bior betul yop??”, tanya opah pula..

“Iye opah… tak cayer tanye ler pak Mustape tu”, kataku lagi..


Saat itu pula kelihatan beberapa orang pemuda termasuk Tok Imam sedang berbasikal menuju ke rumah kami..

“Ni apekeheinyer kome datang nanguk malam-malam?”, soal ayah kepada mereka..

“Antu raya si Manap udoh ngamuk! Abes diganggu penduduk kampung!”, balas Pak Akob..

“Kamu konfem ke antu raya tu pak manap punyer?”, soal ayahku lagi..

“Ate.. sape punye pulok? Udoh nyerupe (menyerupai) si Manap!”, balas Pak Akob lagi..

“Moh ler kita selesaikan perkara ni secepat mungkin!”, tambah Tok Imam lagi..

“Yop! Kamu ikut ayah! Yang lain, teman mak dan opah di ghumoh!”, perintah ayahku…

“Jangan lupa kunci ghumoh elok-elok!”, tokok ayah lagi..

Ayah mencapai basikal lalu membonceng aku di belakang..
Kayuhan demi kayuhan dilakukan menuju ke rumah Pak Manap… berbekalkan lampu minyak tanah dan lampu suluh dari beberapa penduduk kampung yang lain, kami pun berkumpul di halaman rumah Pak Manap..

“betul ke aper yang nk dibuat ni Tok?”, soal ayahku kepada Tok Imam..

“Acekeme (macamana kalau) antu Si Manap tu jeghober (terkam) kita semua?”, soal salah seorang penduduk yang lain..

“Mulut jelabeh(celupar) ler mike… kita serah pada Allah..”, balas Tok Imam..

“udoh ader ke barang yang aku mintak tadi?”, soal Tok Imam kepada Pak Akob..

“Ader ni ha…”, balas Pak Akob sambil menunjukkan jagung rebus di dalam bungkusan kain hitam..

“Moh ler kite mule yer”, ayahku bersuara…

Ketika mentera jawa dibacakan oleh ayahku dan Tok Imam, kedengaran bunyi hembusan angin begitu kuat hingga meliukkan kepingan atap zink tersebut…

Kriiukkkk.. kriukk…… ponggg ponggg…. Kriuukkkk.. ppooonnng…………

Di saat itu juga kelihatan kelibat berwajah Pak Manap muncul di bawah rumah..

“Aku tahu kamu bukannyer Manap yang sebenar! Manap sebenar udoh tak ader”, kata Tok Imam kepada makhluk tersebut..

“Tok, nyadin (selamba) je dia… dia paham ke cakap peghok (perak) Tok??”, kata Pak Akob..

“aishhhh…. Jangan nyampuk boleh tak? Menchacor (terganggu) teman..Kalau dia duduk London, cakap ler dia London.. udoh duduk peghok, cakap ler peghok , gitu?”, balas Tok Imam..

“Kome amek garam kasor ni.. kome lutu(lempar) kat dia sambil baca fatihah kalau dia datang”, kata ayahku sambil menghulurkan sedikit garam kepadaku…

“kita mula semula…, kata Tok Imam lagi..
Makhluk tersebut kelihatan marah, matanya bertukar merah dan mula mengeluarkan bunyi yang membingitkan!
“Cer tunjukkan diri kamu yang sebenornyer…”, kata Tok Imam lagi..

Makhluk yang tadinya menjelma sebagai arwah Pak Manap kini berubah kepada makhluk yang hodoh, berwajah hitam, berkain lusuh putih serta rambut mengerbang… bau busuk juga semakin menusuk ke rongga hidung kami..
“Aku perintahkan mike untuk duduk beradu di sini sehingga tumbuhnya pokok dari benih yang aku tanam!”, tokok Tok Imam lagi sambil menyuruh ayahku menggali lubang di bawah tangga rumah Pak Manap..

“ALLAHUAKBAR!””, jerit Tok Imam sambil menunjukkan tongkolan jagung rebus tadi ke arah makhluk itu..

Sepantas kilat makhluk tersebut bagaikan disedut masuk ke dalam jagung tadi dan terus ditanam ke dalam lubang yang digali ayah..

Keadaan kembali reda…

“Alhamdulillah.. semuanye udoh selesai.. mulai ari ini, kome semua jangan benarkan sesape pun cekuh (sentuh) jagung dalam lubang ni yer”, kata Tok Imam lagi..

“tak dipatuk dek ayam ke Tok?”, soal salah seorang penduduk di situ..

“Aku udoh hempap dengan batu besor.. kalau kena patuk tu mike ler ayamnyer..”, balas ayah selamba..

Akhirnya dapatlah kami pulang ke rumah dan berehat dengan aman…

Hurm… Tiny bukanlah orang perak pior… tapi Tiny cuba tiru apa yang Pak Rahim cakapkan… tunggukan kisah hantu lain untuk episode akan datang ye..

Dadddaaa…

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.