BACUL

Bacul

Jangan sembang melayu bro !
Kalau tanah sekerat kau gadaikan

Tanah tumpah nya darah ku kau seru berkali kali ..
Tanah hilang , Darah pun menyepi ..
Nak sembang melayu lagi ?

Jangan sembang melayu bro !
Kalau sejarah pun kau tak ingat ?
Zapin pun kau tak kenal ..,
Bilanya keris kau sarung kan ?

Satu ?
Satu nama ?
Dua jiwa ?-
Tiga bangsa ?
Masih Ingat lagi kah?

Rambut perang , bersubang
Pagi raya bercekak musang
Orang dah salam, Kau masih sujud
Katanya kusyuk , sembahyang sunat je pun .

Tak payah tunjuk wayang kulit .
Aku sembul nanti bercalit

Anak itik tok wi mandi dalam kolam
Ini klasik punya kalam

Jangan sembang melayu
kalau buah fikiran dah lebam.
Say You ? Say me ?
You win ? over me ?

Ini zaman dah lama merdeka
Masih nak jadi tupai istana ?
Sembah sini sembah sana
Yang maha esa ? Kau lupa ?

Pandang orang sebelah mata,
Macam lah kau kenal erti dunia
Makan minum pun masih tak terjaga
Dok sebok perati yang orang punya

Makan tepi , Sapu habis
Tinggal dedak makan si miskin
Aku naik dulu …
Aku jalan dulu ..
Know what ? Aku sebat dulu …

Bila masa kau ada ?
Aku tak sedar
Sembang belakang baik punya
Tikam belakang tajam punya

Masih nak sembang melayu?
Masih tak faham maksud aku ?
Bagaimana mula , Bila berakhir ?
Lupakan saja kata kata aku ..
Kata ini bukan untuk mu …

tiga kosong ?
Tiga enam?
Tujuh tujuh
kosong lapan ?
Yang lain simpan ..
Tapi kau sembang

Beri salam kau tak endah
bila berjabat kau Belanja buah
Gelang besi bersusun Beratur
Nak jadi singa tapi Gigi tesembur

Dulu bangkit, angkat bakul
Seluk kocik , Keluar ambol
Sembang lebat macam betul
Nak tunjuk hebat , Tapi Bacul .

Poodah …

Apa Pendapat Anda?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.